Zameldowanie na pobyt stały i czasowy

Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.

Obywatel polski dokonuje zameldowania się na pobyt stały lub czasowy w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport. Formularz zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego jest wypełniany dla każdej osoby odrębnie.

Po 1 stycznia 2018 roku można zameldować się drogą elektroniczną. Możliwość zameldowania się za pomocą Internetu ma każda osoba, która posiada profil zaufany ePUAP albo kwalifikowany podpis elektroniczny.

Osoba, która melduje się elektronicznie musi dołączyć dokument (jego cyfrowe odwzorowanie) potwierdzający tytuł prawny do lokalu oraz oświadczenie właściciela lub podmiotu nim dysponującym, potwierdzające pobyt w lokalu.

Obywatel polski dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy przedstawia potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu zgłoszenia pobytu czasowego, oraz do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.

Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.

Organ dokonujący zameldowania na pobyt stały wydaje z urzędu osobie zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.

Organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy.

 

Opłaty:

Bez opłat


Uwagi:

Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.

Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1966 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.5)), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.

Przy zameldowaniu na pobyt stały nie jest konieczne wymeldowanie z poprzedniego pobytu stałego.

 


Załączniki do pobrania:

 

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2007-04-20
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Elżbieta Nowicka
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 lutego 2016 15:18
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1337
01 października 2020 14:37 (Marcin Selerowicz) - Zmiana treści zakładki.
02 stycznia 2018 13:28 (Marcin Selerowicz) - Zmiana treści zakładki.
02 stycznia 2018 12:46 (Marcin Selerowicz) - Zmiana treści zakładki.