Procedura przyznawania dodatku mieszkaniowego

Symbol procedury: DL
Nazwa procedury: Procedura przyznawania dodatku mieszkaniowego
Prawna forma załatwiania: Decyzja administracyjna
Grupa procedur: Gospodarka lokalowa
Grupa zadań publicznych: Gospodarka komunalna, przestrzenna i budownictwo nieruchomosci
Przynależność do działu administracji: Gospodarka przestrzenna i budownictwo, środowisko / gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa / pozostałe w zakresie spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
Stanowisko pracy na którym realizowana jest procedura: Stanowisko d/s lokalowych
Informacje dodatkowe:
Procedura przyznawania dodatku mieszkaniowego
1. Dokumenty od wnioskodawcy (klienta)
  • Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (załącznik nr 1 ).
  • Deklaracja o wysokości dochodu (załącznik nr 2).
    Dokument potwierdzający wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskanych w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, w szczególności:
    - zaświadczenie o dochodzie z zakładu pracy (załącznik nr 3 do procedury) dot. osób zatrudnionych na podstawie m.in. umowy o pracę, umowy zlecenia, o dzieło,
    - oświadczenie o dochodach (załącznik nr 4 do procedury) – dotyczy osób uzyskujących dochody m.in. z prac dorywczych, działalności gospodarczej, otrzymujących pomoc finansową od rodziny/osób trzecich, dobrowolne alimenty,
    - odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury ,decyzja ZUS/KRUS o wysokości emerytury lub zaświadczenie z ZUS/KRUS dot. osób pobierających świadczenia emerytalno rentowe,
    - odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego lub odpis wyroku sądowego przyznającego alimenty – dot. osób otrzymujących alimenty na podstawie wyroku sądowego,
    - decyzja przyznająca świadczenia rodzinne/fundusz alimentacyjny lub odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego – dotyczy osób pobierających świadczenia rodzinne/fundusz alimentacyjny,
    - zaświadczenie o wysokości stypendium (socjalnego, naukowego ,mieszkaniowego, na wyżywienie) – dotyczy studentów wyższych uczelni,
    - zaświadczenie z urzędu gminy o dochodowości z hektara przeliczeniowego - dotyczy osób posiadających gospodarstwo rolne.

  • Tytuł prawny do lokalu lub dokument potwierdzający oczekiwanie na przysługujący lokal socjalny lub zamienny.
  • Dokument potwierdzający wysokość opłat mieszkaniowych ( czynsz, rachunki ) lub wyszczególnienie rodzaju i wysokości wydatków we wniosku przez zarządcę budynku.
  • Faktura VAT za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy. 
  • Dokumenty lub oświadczenie właściciela domu jednorodzinnego o wielkości powierzchni użytkowej - dotyczy domów jednorodzinnych.

    2. Załączniki.
    Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
    Deklaracja o wysokości dochodów.
    Zaświadczenie o dochodach.
    Oświadczenie o dochodach.
    Oświadczenie o stanie majątkowym.

    3. Opłaty.
    Postępowanie nie podlega opłatom.

    4. Forma załatwienia.
    Decyzja administracyjna 

    5. Termin załatwienia .
    Do 1 miesiąca od dnia złożenia kompletu dokumentów .

    6. Sprawę załatwia .
    Stanowisko ds. działalności gospodarczej i spraw lokalowych Urzędu Miejskiego w Zelowie, ul.Żeromskiego 23, pok. nr 21.

    7. Tryb Odwoławczy.
    Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu który decyzję wydał(składa się je w Urzędzie Miejskim w Zelowie - sekretariat Burmistrza, pok. nr 102).

    8. Podstawa prawna .
  • Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U.z2013 poz.966).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 156, poz. 1817 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Transportu ,Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego , a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzania wywiadu ( Dz.U. z 2013r. poz.267).
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267).

    9. Informacje dodatkowe dla klienta .
  • Kryteria uprawniające do otrzymania dodatku mieszkaniowego o Tytuł prawny do lokalu - dodatek mieszkaniowy może być przyznany :
    a) najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,
    b) osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
    c) osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
    d) innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
    e) osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny. 
    o Osiąganie odpowiednio niskiego dochodu
    Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego uzyskany w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o dodatek mieszkaniowy nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowymi125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym. 
    o Odpowiednia powierzchnia użytkowa lokalu 
    Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego, w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:
    - 35 m2 - dla 1 osoby,
    - 40 m2 - dla 2 osób,
    - 45 m2 - dla 3 osób,
    - 55 m2 - dla 4 osób,
    - 65m2 - dla 5 osób,
    - 70 m2 - dla 6 osób.
    - Jeśli w lokalu mieszka więcej niż 6 osób –dla każdej następnej osoby zwiększa się powierzchnię normatywną o 5 m2. 
  • Jeśli w lokalu mieszka osoba niepełnosprawna, poruszająca się na wózku, lub jeżeli niepełnosprawność wyma¬ga zamieszkiwania w odrębnym pokoju, wielkość powierzchni normatywnej zwiększa się o 15 m2. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności. 
  • Do osób niepełnosprawnych, które legitymują się powyższym orzeczeniem wydanym przed dniem 23 listopada 2004 r. lub orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS należy dołączyć zaświadczenie lekarskie (druk do pobrania) lub opinię biegłego potwierdzające, że niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
  • Dodatek mieszkaniowy przysługuje także w sytuacji, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego przekracza normatywną powierzchnię lokalu, ale nie więcej niż o: 30% albo 50% pod warunkiem, że udział po¬wierz¬chni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekra¬cza 60%.
  • W przypadku braku wyposażenia lokalu mieszkalnego w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, w instalację ciepłej wody lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem, osobie uprawnionej do dodatku mieszkaniowego przyznaje się ryczałt na zakup opału stanowiący część dodatku mieszkaniowego.
  • Dodatek mieszkaniowy jest przyznawany na 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku. Dodatek jest wypłacany do 10. dnia każdego miesiąca z góry – zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny.
  • Ryczałt na zakup opału w zależności od deklaracji jest przelewany na konto zarządcy lub wypłacany do rąk wnioskodawcy w kasie urzędu.
  • Wysokość dodatku mieszkaniowego, łącznie z ryczałtem, nie może przekraczać 70% wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub 70% faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeżeli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni.
  • Nie przyznaje się dodatku mieszkaniowego, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% najniższej emerytury.
  • Do dochodu nie wlicza się:
    - świadczeń pomocy materialnej dla uczniów,
    - dodatków dla sierot zupełnych,
    - zasiłków pielęgnacyjnych,
    - zasiłków okresowych z pomocy społecznej,
    - jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej,
    - jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka,
    - dodatku z tytułu urodzenia dziecka,
    - pomocy w zakresie dożywiania,
    - dodatku mieszkaniowego,
    - zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 r.

  • Wywiad środowiskowy
    o Celem weryfikacji uprawnień do otrzymania dodatku mieszkaniowego w miejscu zamieszkania wnioskodawcy przeprowadzany jest wywiad środowiskowy.
    o Wydanie decyzji odmawiającej przyznanie świadczenia następuje w wyniku stwierdzenia podczas wywiadu, że:
    o występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wskazanymi w złożonej deklaracji, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, wskazującym, że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) wykorzystując własne środki i posiadane zasoby majątkowe,
    o faktyczna liczba osób wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji.
    o Podstawę do wydania decyzji negatywnej stanowi również odmowa złożenia przez wnioskodawcę i innych członków gospodarstwa domowego oświadczenia o stanie majątkowym , zawierającego w szczególności dane dotyczące posiadanych ruchomości i nieruchomości oraz zasobów pieniężnych 

  • W przypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji wstrzymującej wypłatę świadczenia, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa.

    Osoba, w stosunku do której z powodu nieuregulowania należności za zajmowany lokal mieszkalny wygasła decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego, może wystąpić ponownie o jego przyznanie po uregulowaniu zaległości powstałych w okresie obowiązywania tej decyzji.

  • Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji lub wniosku, osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlegają ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji. Wypłatę dodatku mieszkaniowego w skorygowanej wysokości wstrzymuje się do czasu wyegzekwowania należności.
Załączniki
Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego [234,68 KB] , data modyfikacji pliku: 2014-06-02

Deklaracja o wysokości dochodów [265,7 KB] , data modyfikacji pliku: 2014-06-02

Zaświadczenie [115,69 KB] , data modyfikacji pliku: 2014-06-02

Oświadczenie [120,36 KB] , data modyfikacji pliku: 2014-06-02

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2004-09-07
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Teresa Krajda
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 lutego 2016 15:24
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1191
30 maja 2016 11:52 (Marcin Selerowicz) - Zmiana treści zakładki.
14 lutego 2016 15:25 (Administrator) - Zmiana treści zakładki.
14 lutego 2016 15:24 (Administrator) - Dodanie nowej zakładki.