Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Referat Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
ul. Żeromskiego 23
97-425 Zelów
tel. 44 6341000

Podstawa prawna: Rozdział 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.).

Wymagane dokumenty:

  • zgłoszenie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (wzór do pobrania - załącznik ­nr 1)

 

Do zgłoszenia należy załączyć następującą dokumentację:

1) statut szkoły lub placówki;

2) dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce (wzór do pobrania - załącznik ­nr 2);

3) informacja osoby prowadzącej wskazująca miejsce prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających (wzór do pobrania - załącznik ­nr 3):

- możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

- możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu (w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe),

- możliwość realizacji innych zadań statutowych,

- bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej; spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;

4) informacje dodatkowe niezbędne do zarejestrowania szkoły (placówki) w Systemie Informacji Oświatowej (SIO) (wzór do pobrania - załącznik ­nr 4);

5) zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 ustawy - w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum, a także szkoły ponadgimnazjalnej, której z dniem rozpoczęcia działalności mają być nadane uprawnienia szkoły publicznej (wzór do pobrania - załącznik ­nr 5);

6) pozytywna opinia kuratora oświaty o spełnianiu przez niepubliczną szkołę wymagań określonych w art. 7 ust. 3 cytowanej ustawy (w przypadku szkoły podstawowej oraz gimnazjum, a także w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności);

7) opinia ministra właściwego do spraw zdrowia (w przypadku szkoły medycznej).

Kserokopie składanych dokumentów winny być potwierdzone za zgodność z oryginałem na każdej ze stron.

 

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Organ ewidencyjny dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu Kuratorowi Oświaty oraz organowi podatkowemu.

 

Zaświadczenie o wpisie do ewidencji zawiera:

  • nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki
  • datę i numer wpisu do ewidencji
  • nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki
  • osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę
  • adres szkoły lub placówki
  • w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.

 

Opłaty: Bez opłat

 

Burmistrz Zelowa wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli:

  • zgłoszenie nie zawiera wymaganych danych albo podane w nim dane są błędne i mimo wezwania nie zostało uzupełnione albo poprawione w wyznaczonym terminie,
  • statut szkoły lub placówki jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony w wyznaczonym terminie.

 

Tryb odwoławczy:

Od decyzji o odmowie wpisu do ewidencji lub o wykreśleniu wpisu do ewidencji odwołanie wnosi się do właściwego kuratora oświaty, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję odmowną.

 

Uwagi:
Osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, który dokonał wpisu do ewidencji w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji.

 

Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu w przypadkach:

  • niepodjęcia działalności przez szkołę lub placówkę w terminie wskazanym w zgłoszeniu do ewidencji
  • prawomocnego orzeczenia sądu zakazującego osobie fizycznej, prowadzącej szkołę lub placówkę, prowadzenia działalności oświatowej
  • stwierdzenia, w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność szkoły lub placówki jest sprzeczna z przepisami ustawy lub statutem, a w szkole podstawowej lub gimnazjum są także nie wypełniane zobowiązania, o których mowa w art. 82 ust. 2 pkt 6 ustawy - jeżeli osoba prowadząca szkołę lub placówkę w wyznaczonym terminie nie zastosowała się do poleceń organu sprawującego nadzór pedagogiczny
  • dokonania wpisu z naruszeniem prawa
  • zaprzestania działalności przez szkołę lub placówkę przez okres dłuższy niż trzy miesiące

 

Osoba prowadząca szkołę lub placówkę może ją zlikwidować z końcem roku szkolnego. W tym przypadku osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest zobowiązana co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji: rodziców uczniów, organ, który dokonał wpisu do ewidencji, oraz gminę, na której terenie jest położona szkoła lub placówka.

Dokumentację przebiegu nauczania zlikwidowanej szkoły przekazuje się organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą. Po zakończeniu likwidacji wpis do ewidencji ulega wykreśleniu.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 sierpnia 2016 10:38
Dokument wprowadzony do BIP przez: Marcin Selerowicz
Ilość wyświetleń: 667
16 sierpnia 2016 11:05 (Marcin Selerowicz) - Zmiana treści zakładki.
16 sierpnia 2016 11:04 (Marcin Selerowicz) - Zmiana treści zakładki.
16 sierpnia 2016 10:38 (Marcin Selerowicz) - Dodanie nowej zakładki.